Færderseilasen, eller Færder’n, er nok den mest kjente regattaen i Norge. Seilasen starter innerst i Oslofjorden og har flere ulike baner. De lengste banene går rundt Færder Fyr før de returnerer til målgang i Tønsberg. Totalt har regattaen en lengde på ca. 150 kilometer. Regattaen har blitt arrangert i mer enn 70 år og har hatt æren av å ha deltakere fra Kongefamilien ved flere anledninger.

I dag er seilasen et av landets aller mest populære båtløp med mer enn tusen deltakende båter hvert år. En av grunnene til at deltakelsen har økt er åpningen for flere båtklasser. I dag trenger man ikke å være profesjonell konkurranseseiler for å delta i Færderseilasen. TurGlede-klassen er åpen for de fleste type seilbåter og har avslappede kriterier for deltakelse. Det er også klasser for større og eldre båter i seilasen. Det finnes deltakende båter som er mer enn 100 år gamle, men disse kan naturligvis ikke konkurrere med dagens høyteknologiske seilbåter. Det er derfor viktig å ha en åpen klasse for eldre båter, slik at man hjelper til å vedlikeholde den maritime historien i Norge.

Kongelig deltakelse i Færderseilasen

Kronprins Olav er den første deltakeren i Færderseilasen fra Kongefamilien i 1948 med sin “Sira”. Siden den gang har tradisjonen blitt videreført og Kong Harald har vært en fast deltaker i seilasen i flerfoldige år. Han er ikke bare en ærverdig passasjer, men en aktiv matros og skipper. Kongens lag har flere ganger seilt inn til toppnotering i seilasen. Flere ganger har Kongen mønstret på den samme “Sira” som hans far deltok med i 1948. Den 80 år gamle båten er blitt totalrestaurert og holder i dag full regattastandard. Det er mye på grunn av Kongens initiativ at denne båten i dag kan delta i seilasen. Den ble nemlig stuet bort på et museum med dårlig vedlikehold, og måtte kjenne på tidens tann før totalrestaureringen startet.